CONTACT OPNEMEN

Wil je meer informatie ontvangen over coaching? Mail dan naar info@dedertigerscoach.nl of bel/app naar +31612288790.

Kennismaking inplannen

Direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen kan ook! Bekijk hieronder de beschikbaarheid. Let op: ik ben op vakantie van 12 september t/m 27 september. Graag afspraken pas weer na deze data inboeken

Eten,
alcohol en shoppen als copingstrategie

Even ontladen, even vergeten, even verdoven. Soms kunnen bepaalde gevoelens en emoties zo heftig zijn, dat het makkelijker is om ze te verstillen dan om het aan te gaan. Een glas bier of wijn is zo ingeschonken, een zak chips is zo opengetrokken en je online winkelmandje is zo gevuld. Even voel je je beter. Maar na een tijdje komt het gevoel weer terug en heb je opnieuw iets externs nodig om de pijn te verzachten.


Verdoven in plaats van voelen

Verdoven van gevoelens lijkt in onze Westerse wereld vrij normaal. Bijna in iedere film zie je dit patroon wel terug. Iedereen kent het beeld wel van een verslagen personage die zijn of haar liefdesverdriet probeert weg te drinken met glazen whiskey of weg te eten met bakken ijs. Als kind worden we met deze copingstrategie geconfronteerd. Door wat we in films zien maar ook hoe onze leeftijdsgenootjes omgaan met stress. Maar het kan ook zijn dat je deze copingstrategie van je ouders hebt geleerd. Wellicht zag je je moeder overmatig eten wanneer ze verdrietig was of je vader naar de fles grijpen als hij zichzelf moest kalmeren.

Voorbeelden van passieve copingstrategieën zijn:

 

 

  • Eten: troosteten om je beter te voelen, snoep- en eetbuien, snelle happen en junkfood.
 
  • Alcohol: drinken om je problemen te vergeten
 
  • Drugs: medicijnmisbruik, tabak, soft- en harddrugs vaak met als doel om pijn te verzachten en je problemen te vergeten
 
  • Kopen: troostaankopen, de drang blijven voelen om iets te kopen omdat je dan even blij wordt.
 
  • Socialobesitas: vaker online zijn dan goed voor je is. Vooral met de bedoeling om jezelf even af te leiden. Dit kan overigens ook met overmatig series kijken.
 
  • Porno: masturberen zodat je een tijdelijk gevoel van plezier en genot ervaart. 

Porno als copingstrategie

Ik had laatst een man in mijn coachingspraktijk die veel last had van onzekerheid en angsten. Als hij merkte dat hij vastliep in een project, was zijn vaste reactie de laptop aanzetten en porno kijken. Dit zorgde even voor een fijne afleiding, een opluchting. Alleen deze opluchting is van tijdelijke aard. Er vindt namelijk geen integratie plaats. Er is namelijk niet echt iets veranderd aan je probleem. Je probleem is nog steeds hetzelfde. Dit zorgt voor een bepaalde afhankelijkheid van het middel dat je gebruikt. De volgende keer dat mijn coachee angst omhoog voelde komen, zocht hij weer afleiding en verlichting in porno. Hiermee bleef hij in een vicieuze cirkel, afhankelijk van dopamine hitjes maar de kern van zijn probleem bleef bestaan. Zijn strategie zorgt op korte termijn voor een fijn gevoel. Maar op de lange termijn zorgt het ervoor dat hij steeds verder verwijderd raakt van zijn echte gevoel.

 

Waar komt zijn onzekerheid nou vandaan? Waar is hij bang voor? En welke leegte in zijn buik probeert hij op te vullen met het kijken naar porno?

 

Nieuwe strategie

Merk je nou dat je bij lastige emoties afleiding zoekt in één van de eerder genoemde vormen? Probeer bij jezelf dan na te gaan welk gevoel je precies probeert weg te drukken met overmatig eten, alcohol drinken, shoppen of porno kijken. Wat durf je niet aan te kijken? Kijk eens wat er in je lichaam gebeurt als je niet datgene doet waar je naar verlangt. Welke gevoelens komen omhoog en wat zegt dat over jou? Je bent geen slaaf van je gedachten en gevoelens. Je kan zelf de controle pakken en over je vervelende gevoelens heen groeien.

Wat heel erg kan helpen is ‘s ochtends en ‘s avonds een paar keer diep adem te halen en jezelf het volgende af te vragen:

 

– Wat wil ik nu werkelijk op dit moment?

– Waar heb ik zin in of juist niet?

– Wat voedt mij echt?


Onderzoek vervolgens hoe je dit kan volgen. Hiermee leer je een lijntje met jezelf te onderhouden en ontdek je wat je echt wilt en nodig hebt. Misschien doe je te weinig dingen waar je echt blij van wordt, wil je je vrienden vaker zien of merk je dat je eigenlijk heel ongelukkig bent op werk. 

Wil je hier nou graag ondersteuning bij krijgen? Neem dan contact met mij op.